Zdaniem Sulivana „JA” kształtują uczucia doznawane podczas kontaktu z innymi oraz odzwierciedlone oceny, czyli to jak dziecko dostrzega, że inni je widzą i oceniają. Ważnym składnikiem „JA” zwłaszcza w zakresie poczucia lęku lub bezpieczeństwa, są konstrukty Dobre "ja", kojarzone z przyjemnymi doznaniami, złe "ja" , związane z bólem i zagrożeniem, oraz nie-"ja" reprezentujące aspekty JA odrzucone z powodu niesionego przez nie lęku, przekraczającego wytrzymałość jednostki.
Teoria relacji z obiektem - W ramach tych teorii bada się, w jaki sposób relacje z ważnymi ludźmi w przyszłości stają się reprezentacjami siebie i innych oraz wzorami relacji siebie i innych oraz wzorami relacji na linii JA - Inni, a następnie, jak wpływają na relacje w wieku dojrzałym
Funkcje Ja:
Ja spełnia dwie ważne funkcje dotyczące kontaktów z innymi (funkcje intrepresonalne): negocjowanie tożsamości oraz symulowanie psychiki +dwie ważne funkcje związane z tym, co się dzieje na zewnątrz jednostki (funkcje itrapersonalne): samoregulacja i negocjowanie tożsamości.
Pojęcie ja okazuje się szczególnie przydatne, gdy mówimy o tym, jak osoba konstruuje swój świat, tzn, jak spostrzega rzeczywistość, w jakie schematy poznawcze ujmuje zdarzenia, swoje właściwości i aspekty relacji między sobą a światem. Koncepcji siebie używamy do oceniania i porządkowania informacji o sobie i relacjach z ludźmi. Stąd też system Ja posiada znaczące implikacje dla funkcjonowania poznawczego i motywacji.
Odwołanie do doświadczenia osobistego ujawnia, że ludzie traktują własne przeżycia i emocje, wydarzenia życiowe i wywodzone z nich przekonania na swój temat jako coś osobiście ważnego, związanego z poczuciem tożsamości
Odwołanie do Ja pozwala opisać i zrozumieć zachowanie umotywowane i nieumotywowane, a więc takie działania, w które człowiek jest zaangażowany („całym sobą”) oraz które wykonuje na zasadzie pewnego przymusu, niechętnie, po najmniejszej linii oporu, z dystansem lub lekceważeniem. Osobiste odniesienie do wykonywanych czynności wskazuje na jedną z ważnych funkcji sytemu Ja.
Odniesienie do Ja pozwala analizować spójność zachowań, myśli i uczuć, będąca definicyjną właściwością osobowości.